Dostaňte své studium pod kontrolu!
Jeden z hlavních rozdílů studia na IES (i obecně na vysokých školách) je zvýšená míra zodpovědnosti za vlastní úspěch či neúspěch. Na střední škole se klade důraz na povinnou docházku a informace o povinnostech jsou většinou aktivně servírovány velice často opakovány ze strany učitelů. Tato “aktivní” snaha o úspěšné zakončení studia je něco, s čím se na IES ve stejné míře nesetkáte. Vyučující mají sice zájem zajistit co nejlepší prostředí pro vaše kvalitní vzdělání, ale už je na vás, jestli a do jaké míry této příležitosti využijete. Zde je pár nápadů, jak se s tímto systémem vypořádat:
Mějte všechny dostupné informace o vašich povinnostech. Transparentnost kurzů a dostupnost materiálů je jedna z nesporných výhod na IES. Vyhraďte si čas na prostudování a shromáždění co nejvíce relevantních informací k vašemu studiu. Každý předmět má svůj syllabus, kde se v dostatečném předstihu objevuje struktura kurzu pro následující semestr. Systém výuky (přednášky a semináře, časy), požadavky pro docházku, způsob výstupu (zkouška/zápočet), termíny průběžných povinností (domácí úkoly, kvízy, midtermy…) atd… Pokud nabudete pocitu, že by vám mohlo něco uniknout, nebo že nějaká informace není k dispozici, vždy se můžete zeptat, ať už vyučujících, vašich spolužáků, či starších spolužáků. Málokdy se vám stane, že byste se setkali s neochotou odpovědět na nějakou vaši palčivou otázku. Co považujete či nepovažujete za relevantní informaci už je vaše zodpovědnost. Obecně však platí, že snaha eliminovat veškerá “slepá místa” a vytvořit si tak pozici větší kontroly, se vyplácí.
Vytvořte si systém plánování a provedení. Když už sbíráte užitečné informace ke studiu, je dobré na jejich základě postavit nějaký způsob systematického přístupu k vašim studijním povinnostem. V tomto případě platí, že efektivita systému spočívá mimo jiné ve dvou aspektech. Zaprvé v jednoduchosti. Váš systém vám má pomoci se dostat tam, kam chcete a ne přidávat zbytečnou složitost do vašeho života. Zadruhé v míře, do které tento systém dodržujete. Tento fakt se sice zdá zřejmý, ale je dobré dát si na to pozor. Trvá 5-10 minut rozvrhnout si, co budete dělat v nějakém časovém horizontu a ušetří to hodiny zbytečné práce. Při plánování je dobré být co nejkonkrétnější (e.g. místo “Dnes se budu učit matiku” si řeknu “Dnes zopakuji věty jedna až pět nebo spočítám čtyři příklady”). Zároveň trvá pár minut si přečíst celý tenhle návod, tak to prosím udělejte, bude se vám to hodit.
Principy
Konzistence přebíjí intenzitu. Ať už jde o vypracování nějakého výstupu (Úkol, kvíz, esej), nebo o samotnou přípravu na zkoušku či test, tak stále platí, že rozvrhnout si práci na kratší intervaly relativně soustředěné práce bude prakticky vždy efektivnější, časově a z hlediska kvality výsledků, než extrémně intenzivní snaha dohnat, vypracovat, připravit se na zkoušku takzvaně “za 5 minut 12:00.”
Prioritizace. Člověk má omezenou kapacitu soustředit energii a úsilí. Proto je dobré se v rámci plánování semestru zamyslet nad tím, jak se svým úsilím naložit. Jaká je hierarchie náročnosti kurzů? Jsou mezi nimi nějaké, které mě obzvlášť zajímají? Odpověď na podobné otázky by měla pomoci při tomto rozhodování.
Sbíraní bodíků. Při postupu ve studiu na IES dochází k čím dál tím většímu důrazu na průběžné povinnosti, které se započítávají do závěrečného hodnocení. Intuitivně se vždy vyplatí nasbírat co nejvíce bodů v průběhu semestru a ulevit tak zátěži zkouškového období.
Chození na přednášky. Často může člověk nabýt pocitu, že právě strávil 80-180 minut na přednášce či semináři a nic si neodnesl, nepochopil, a tedy nezapamatoval. Jeden způsob, jak se těmto situacím bránit, je strávit nějaký čas (15-30 minut) povrchovým seznámením se s probíraným tématem. Opět zde platí, že chvilka práce ve správnou chvíli vám může ušetřit hodně času později.
Udělejte si tým:)
Doufáme, že po E-GO už budete tenhle bod a jeho důležitost chápat perfektně.